
Е, великите парфюмеристи казват, че всички парфюми много приличат на хората - развиват се във времето и то благодарение на ароматните нотки. Обикновено "израстването" на парфюма преминава през 3 основни фази, които се дължат на трайността и летливостта на трите вида ароматни нотки, които има парфюмната композиция.
Върхови, сърцеви и базови - всеки вид от уханните нотки има различна трайност и свои собствени отличителни характеристики. Ако попитате обаче един експерт в създаването на парфюми, със сигурност ще Ви каже, че без комбинацията на ароматите на три нива постигането на една впечатляваща парфюмна композиция е изключително трудно.
Съчетани заедно, ароматните нотки създават красиви ухания, развиващи се във времето, за да впечатляват повече и повече. Освен това, всеки един от ароматите на различните уханни нотки в парфюма не би бил толкова привлекателен със самостоятелното си присъствие, колкото при комбинацията с останалите аромати от другите нотки. Защо така се получава? Е, след като разберете какво е типично за всеки вид уханни нотки и как те взаимодействат помежду си, определено ще разберете колко важни са те за хармоничния аромат на парфюмите.
Видовете ароматни нотки са:



Едни от най-често срещаните аромати при върховите нотки са цитрусовите (лимон, портокал, портокал) и билковите (лавандула, градински чай и други).

Най-често в групата на средните нотки са уханията на роза, лимонена трева, иланг-иланг, здравец, кориандър, жасмин, индийско орехче и нероли (ароматично масло от портокалови цветове).

Част от най-често срещаните ухания при базовите нотки са тези на сандалово дърво, кедър, ванилия, мускус, кехлибар, пачули и дъбов мъх.
Тя си тръгна, но той остана!



Нека се опитаме да обясним какво означава този т.нар. шлейф на аромата! Той подобно на красив и фин воал обгръща притежателя си. Не може да се види, но е невъзможно да не се усети - така обикновено описват шлейфа на парфюмите! Шлейфът е това, което усещат околните, когато са на разстояние от източника, или с други думи - шлейфът е това, което остава във въздуха, когато се разминавате, или по-точно след като сте се разминали с притежателя на парфюма. С негова помощ можете да привлечете вниманието към себе си и да бъдете запомнени.
Интересно е да се отбележи, че "шлейфът" като самостоятелен (независим от парфюмната композиция) парфюмен термин започва да се използва сред руските парфюмни гурута. За него легендарната италианска балерина Карла Франчи казва: "По аромата на парфюма ми, оставащ в асансьора на Римската опера, артистите разбират, че съм дошла на работа".
Шлейфът на аромата се формира от трите нива на парфюмната пирамида. Разбира се, водещи в него са базовите нотки, тъй като именно те оставят следа върху кожата, след изчезването на върховите и сърцеви нотки, но е добре да се знае, че шлейфът на аромата не зависи изцяло от тях и не е свързан с количеството нанесен парфюм. Ето защо, ако Ви се струва, че шлейфът не се усеща достатъчно силно, не бива да нанасяте парфюма многократно, защото това може да ви докара не само главоболие, но е и голяма вероятността околните да се дразнят от силния аромат.
Шлейфът е много важен, защото от него зависи силата и стабилността на аромата, неговият тон и наситеност. Той не може да се променя и изчезва заедно с аромата. Шлейфът на парфюмите оформя цялостното "звучене" на парфюмната композиция и ѝ придава чувственост. Освен това е добре да имате предвид, че върху мазната и комбинирана кожа парфюмът се задържа по-трайно, отколкото при хора със суха кожа - при тях шлейфът е по-слаб. Също така е мит твърдението, че шлейфът на аромата задължително трябва да е тежък и наситен.
По правило съставките, които се използват при създаването на шлейфа са маслено-сладникави аромати (сандалово дърво, източни подправки, ванилия, пачули, кедър, мускус, кехлибар и др.) Съответно голяма част от парфюмите, с включени такива нотки в състава си, се смятат за шлейфови. Към тях обикновено не се отнасят флоралните и цветно-плодовите аромати, въпреки че всичко е строго индивидуално и зависи от ингредиентите, които използва парфюмерът, последователността на тяхното изпаряване при съответната температура и др. Именно по тази причина, специалистите не препоръчват да се разтрива парфюма, непосредствено след нанасянето, тъй като това нарушава температурния режим, а оттам и предварително замисленото от парфюмера разкриване на нотките. Обаче точната формула е ясна само на него, а както е известно на всички добрият парфюмер, подобно на добрия магьосник, никога не разкрива своите тайни!