"Имало едно време... Така започват всички истории от преди дълги години, включително и нашата", казват специалистите от компания "
Urtekram". А времето, в което започва историята на компанията е началото на 70-те. Или както споделят от "Urtekram": "Това бе моментът, когато чувството за общност и осъзнаване на околната среда бяха започнали да се появяват. Времето, когато биологични храни бяха все още в начален стадий и когато всичко това бе идеалистичен въпрос, вълнуващ сърцата на няколко човека". E, сред тях са основателите на "Urtekram" - Lisbeth Damsgaard и Ronnie McGrail.
Отдадени на био идеята, Lisbeth и Ronnie отварят магазинче за билки в Копенхаген. Постепенно на рафтовете започва да се вижда от всичко по малко, но новите попълнения винаги са с акцент върху естествения и чист начин на живот. А с течение на времето, освен нови и нови продукти, пристигат и успехът и популярността. С настъпването на 1972 г. постиженията достигат дотолкова големи размери, че малкото магазинче е заменено от основаването на компанията "Urtekram". Но както става при създаването на магазинчето, така и при избора на името на своята компания, Lisbeth и Ronnie влагат специален смисъл. Днес от екипа споделят какво се крие зад избраното име "urtekram":
"Според речника на датски език думата "urtekræmmer" е един старомоден термин за т.нар продавач на билки или пътуващ търговец, който продава подправки и медицински билки. Другата дефиниция казва, че "urtekræmmer" определя бакалина, който продава местни продукти, а не по-екстравагантни и преработени с консерванти храни, които пристигат от отвъдморските колонии. И основателите на нашата компания "Urtekram" започват бизнеса си почти като старите билкови търговците с малки магазини. Техният фокус върху биологични продукти и чисти съставки вдъхновява появата на името "Urtekram", получено от оригиналния термин "urtekræmmer"
След избора на своето име компания "Urtekram" започва да произвежда козметика за тяло и коса, като всеки продукт е с чисти и естествени съставки. С отминаването на 70-те и 80-те години био концепцията на датската компания постепенно се разпространява, а в началото на 90-те развитието достига впечатляващи размери - козметичните продукти от каталога стават изключително популярни, особено в по-големите датски градове. Това постижение обаче не остава ненадминато. През последните години "Urtekram" е известна в родината си като един от местните производители, които са пионери в създаването на био козметика и не само - компанията е най-големият производител на био и натурални козметични продукти и храни в цяла Скандинавия. А целият си асортимент представя чрез двете си собствени марки - козметика "Urtekram" и храни "Nutana".
Редом със собствените продукти обаче датската компания разпространява продукти и на няколко добре известни по света марки, основаващи се на био начина на живот, сред които "Biotta" и "
Madara Ecocosmetics". А що се отнася до разпространяването на собствените продукти, днес "Urtekram" ги предлага не само в родината си, но и във всички страни в Скандинавия, Европейския съюз, Близкия Изток, Азия и Северна Америка. Или по-точно, както казват от екипа на компанията: "По-голямата част от износа на органичните храни от каталога е предимно в скандинавските страни, а износа във всички останали страни по света е съставен от нашите сертифицирани биологични продукти за грижа за кожата и косата".
Козметичният каталог е познат в най-различни страни по света, но и предлага най-различни продукти, за да осигури грижа за всеки според неговите
тип кожа и
тип коса. Скраб за тяло с хималайска сол и роза отстранява следите от суха и загрубяла кожа,
балсам за суха коса подарява грижа с
алое вера,
кристален део ролон предлага защита от потенето с натурални минерални соли и комбинация от органични етерични масла,
паста за зъби с масло от чаено дърво осигурява ежедневна дентална грижа - това са само част от формулите, които може да видите в каталога. Всички продукти обаче ги обединява това, че са създадени с помощта на натурални екстракти и масла, заедно с техните естествени ухания и без да се добавят изкуствени аромати или вредни за кожата консерванти. С тази рецепта се появява и едно от последните попълнения в каталога или серия "Urtekram Nordic Birch", която осигурява комплексна грижа за лице, тяло и коса с помощта на основната си съставка - екстракт от брезови листа.
Екипът на компанията разработва и гама от продукти без абсолютно никакви аромати. А що се отнася до това защо я създават, специалистите казват: "Алергията към парфюми е най-често срещаният тип алергия в Дания и четирима от всеки десет датчани са алергични към парфюми. Серията "Без аромат" е подходяща за хора, които имат алергична реакция при употребата на ароматизирани продукти, а и за всеки, който иска да сведе до минимум възможността да развие алергии и свръхчувствителност". Всъщност към тези формули, подходящи за възрастни, датските специалисти добавят и серия от бебешки продукти, които също са без аромати, за да осигурят необходимата нежна грижа за кожата на мъничетата.
Сертифициране и качество на продуктите
Продуктите в каталога на датската марка се разработват без да се тестват върху животни. Освен това, всички продукти са регистрирани като подходящи за вегани от "The Vegan Society". Формулите "Urtekram" притежават и сертификат "COSMOS ORGANIC certification of Ecocert Greenlife", получен от "Ecocert" - независим френски сертификационен орган, който контролира не само био качеството на всеки продукт, но също така производството, обработката, опаковането, управлението на енергията и на отпадъците, дори транспорта и складирането. Точно поради всичко това и строгите си изисквания "Ecocert" има репутацията на може би най-важният регулаторен орган по отношение на органичните продукти.
Полученият сертификат от "Ecocert" показва, че при продуктите "Urtekram":- най-малко 95% от съставките са от естествен природен произход;
- най-малко 95% от използваните растения са от биологичното земеделие;
- най-малко 20% от всички съставки са от биологичното земеделие.
Освен това, всички продукти на компанията са:- без съдържание на синтетични антиоксиданти и пластификатори;
- без съдържание на ГМО;
- без съдържание на парафин, силикони и петролни деривати;
- без синтетични аромати и оцветители;
- без синтетични консерванти, сред които парабени;
- без съдържание на съставки от животински произход.